• 12.12.25, 06:45

Säratulede nõue tekitab väikeste paatide omanikes pahameelt

10. novembrist 2025 hakkas kehtima uus väikelaeva kohustusliku varustuse määrus, millega ühtlustati varustuse nõudeid, et tagada parem ohutus kõikidele väikelaevadele sõltumata nende konstruktsioonikategooriast. Kalastaja lugeja on esitanud hulga õigustatud küsimusi nimetatud määrusega kõigile väikelaevadele kohustuslikuks muudetud säratulede kohta. Neile vastab Transpordiameti väikelaevade üksuse juhataja Rait Prits.
Säratulede nõue tekitab väikeste paatide omanikes pahameelt
  • Foto: Hanno Kask
Ilma erilise etteteatamiseta on novembris jõustunud väikelaeva kohustusliku varustuse määrusega väikeste paatide paadivarustuse loetelusse tekkinud kohustuslik kahe säratule nõue. See puudutab ka väikese plast- ja kummipaadi omanikku, kes Emajõel või Pärnu jõel lanti loobib või tonkat leotab. (Väikeste paatide all mõtlen aluseid, mis sõidavad merel kuni 5 meremiili ja sisevetel kuni 9 km kaugusel kaldast.) Arvestuslikult puudutab see muudatus ligi 40 000 registreeritud alusest umbes pooli (ca 20 000 alust). Kuna säratuli maksab ca 20 eurot ning selle kasutusiga on kaks aastat, koormab see rahaliselt eluvaldkonda suurusjärgus 400 000 eurot aastas.
Kuna säratulesid ei tohi seaduse järgi müüa igas külapoes ja neid ei tohi saata ka postiga, peab iga paadimees säratulede soetamiseks külastama spetsiaalset kauplust, kus müüjaks vastava koolituse läbinud töötaja. Teiste sõnadega peab enamik rannakalureid ja maainimesi selleks mõnda suuremasse linna sõitma. Kuna PPA ametnikud on viimaste nädalate jooksul aktiivsust üles näidanud ja usinasti nõude täitmist kontrollima hakanud, olen saanud kutselistelt kaluritelt ja harrastuskalastajatelt, kes praegusel ajal jätkuvalt vee peal käivad, toimuva kohta hulgaliselt tagasisidet. Seoses sellega on mul järgnevad küsimused.
Millist eesmärki kahe säratule lisamisega väikeste paatide kohustusliku varustuse loetellu püütakse saavutada?

Artikkel jätkub pärast reklaami

RP: Uue väikelaeva kohustusliku varustuse komplekteerimise põhimõtted muutusid paindlikumaks: nüüd lähtutakse eelkõige kaldast kaugenemisest, mis aitab suurendada ohutust seal, kus see varem oli tagasihoidlikum, ning annab rohkem paindlikkust olukordades, kus kogu varustuse kaasavõtmine ei ole alati põhjendatud. Määrus annab väikelaevajuhile ka kaalutlusõiguse, ta ei pea piirduma üksnes minimaalse nõutud varustusega, vaid võib oma kogemuste ning konkreetse väikelaeva eripära põhjal kaasa võtta täiendavaid vahendeid, mida peab ohutuse tagamiseks oluliseks.
Eesmärk säratulede lisamiseks oli ohutuse tõstmine olukordades, kus udupasunat või käemärke pole kaldale kuulda või näha. Säratulede nõue suurendab võimalust, et teised vee peal liiklejad või kaldal olijad näevad hätta sattunud väikelaevajuhti ning saavad võimalusel aidata või abi kutsuda.
10. novembrist 2025 kehtima hakanud väikelaeva kohustusliku varustuse määrus nõuab säratulede olemasolu ka väikestes kummikates jt paatides, millega n-ö suure vee peal ei käidagi.
  • 10. novembrist 2025 kehtima hakanud väikelaeva kohustusliku varustuse määrus nõuab säratulede olemasolu ka väikestes kummikates jt paatides, millega n-ö suure vee peal ei käidagi.
  • Foto: Ralf Mae
Miks ei teavitatud paadimehi meediakanalites muutusest ette? Enamik paadimehi sai uuest korrast teada alles PPA ametnikega kohtudes või läbi nende inimeste, kes PPA ametnikega kohtusid.
RP: Kaasasime määruse eelnõu aruteludesse aktiivsemaid väikelaevajuhtide koolitajaid, otsingu- ja päästetöödega tegelevaid ühinguid, erinevaid erialaliite ja väikelaevanduse eestkõnelejaid, nt Eesti Paadiomanike Klubi, ajakirja Kalastaja eestvedaja. (Ajakiri Kalastaja ei ole 2025. aastal säratuledega seotud aruteludes osalenud – toim.) Tagasiside andnud isikud pooldasid säratulede nõude kehtestamist. Määrusega seoses tekitas palju segadust väärarusaamade ja ebatäpsete tõlgenduste levik, mistõttu oleme püüdnud muutuste sisu selgemalt ja täpsemalt kommunikeerida.
Kas ja kui palju on viimase 10 aasta praktikast teada juhuseid, kus väikese paadiga juhtunud õnnetuse tõttu on inimelud jäänud päästmata seetõttu, et paadis pole olnud säratulesid?
RP: Statistikat ei ole tehtud ohutusvarustuse ühest elemendist lähtuvalt. Võetud on arvesse üldist pilti, kus leevendati mitmeid muid varustuse nõudeid ning anti otsustusõigus osade varustuselementide kaasamiseks väikelaevajuhile (nt triivankur, radaripeegeldi või lisatulekustuti). Oleme seisukohal, et säratulede nõue tõstab väikelaevade ohutust ning võimaldab teistel liiklejatel või kaldal olijatel näha hätta sattunud väikelaevajuhti, mis suurendab abi saamise võimalust ning kiirendab otsingu- ja päästetöödega tegelevate asutustel hädasolija märkamist.
Kus peaks väikeses paadis säratulesid hoidma? Lihtsalt veekindlas kotis paadipõrandal ei saa, kuna neile võib kogemata peale astuda. Reeglina on väikestel, alla 6 m pikkustel paatidel ainult üks panipaik tagumise istme all, kus asub bensiinipaak. Vastavalt EL nõuetele ei tohi samas kastis koos bensiinipaagiga olla ei akut ega pürotehnikat. Kui paadi kasutamise ajal võime eeldada, et säratuled on kuskil ämbris või kastis, siis järelvalveta lahtisesse paati säratulesid jätta taas ei saa, sest lastel või teistel kõrvalistel isikutel on neile vaba ligipääs. Säratulesid ei saa viia ka koju, sest kui maja juhtub põlema minema ja selgub, et eluruumides hoiustati tulekahju ajal pürotehnikat, siis kindlustus kahjusid ei hüvita.
RP: Praeguse väikelaeva kohustusliku varustuse määruse § 5 sätestab, et pürotehnikat peab hoidma veekindlas pakendis. Nii oli sätestatud ka eelnevas määruses. Vastav sobilik koht on vaja hoiustamiseks väikelaevas leida, parima sobiliku lahenduse leiab väikelaevajuht arvestades enda väikelaeva ehitust ja konstruktsiooni.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Kui palju on arvestatud säratulede nõude keskkonnaalase jalajäljega? Uue korra järgi on aastas vaja utiliseerida orienteeruvalt 20 000 säratuld. Täna ei kohusta ükski seadus müüjal aegunud säratulesid tagasi võtma.
RP: Säratulede kasutamist ja selle käitlemist reguleerib lõhkematerjaliseadus (LMS). Pürotehnika käitlemine hõlmab endas mh ka pürotehnika hävitamist (LMS § 3 lg 4). Muuhulgas sätestab LMS § 33 lg 6, et laeva ohutusvarustuses kasutatava punase signaalraketi ja muu sarnase värvusega raketi kasutamine merel ning rannikul ohuolukorrata on keelatud.
Pürotehnilise materjali hävitamise nõuded on toodud majandus- ja taristuministri 17. augusti 2017. a määruses nr 45 „Pürotehnilise toote müügikohale, ilutulestiku korraldamisele ja pürotehnilise toote hävitamisele esitatavad nõuded“. Määruse § 3 lõige 3 sätestab, et mitteplahvatava pürotehnika toote hävitab pürotehnik. Seega on kohustus hävitada iganenud säratuli pürotehnikul. Täpsemat infot pürotehnika kohta saab Tarbijakaitse- ja Tehnilise Järelevalve Ameti kodulehelt. Täpsemad küsimused pürotehnika valdkonnas on Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumi ning Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Ameti pädevuses.
Kas on analüüsitud, kui suur osa säratuledest leiab peale sihipärast või siis n-ö lõbu pärast kasutamist tee loodusesse või otse veekogusse?
RP: Keskkonnajalajälje vähendamine on riigile olulise tähtsusega. Sama tähtis on ka väikelaevajuhtide ohutus ja inimelude päästmine. Tulenevalt kaasamiste käigus tulnud ettepanekutest ning SAR-juhtumite kasvu trendist (võtsime määruse loomisel arvesse ka Siseministeeriumi tagasiside määruse eelnõule, kus selgitati ka, et otsingu- ja päästetööde maht on kasvanud viimase kolme aasta jooksul – 2022. aastal oli 191 juhtumit, 2023 oli 194 juhtumit ning 2024 oli 229 juhtumit) pidasime oluliseks säratulede nõude kehtestamise kõikidele väikelaevadele.
Ei ole vahet, kas püüad haugi kahlamissügavuses vees kalda lähedal või trollid kaugel merel, säratuled peavad olema ette näidata mõlemal juhul. Kui ei ole, ootab sind trahv.
  • Ei ole vahet, kas püüad haugi kahlamissügavuses vees kalda lähedal või trollid kaugel merel, säratuled peavad olema ette näidata mõlemal juhul. Kui ei ole, ootab sind trahv.
  • Foto: Ralf Mae
Kas on olemas ka analüüsimismehhanism, saamaks teada, kui suur osa säratuledest utiliseeritakse Eesti ainsas vastavat luba omavas ettevõttes Viking Life-Saving Equipment Estonia AS, ja kui palju tuleohtlikus seisundis pürotehnikat rändab otse olmeprügisse?
RP: Säratulede utiliseerimise statistikat meil kahjuks ei ole – sama põhjendus kolmanda punkti juures, et me ei tee otseselt statistikat ühest varustuselemendist lähtuvalt. Kindlasti ei tohi visata säratulesid lihtsalt vette või olmeprügisse. LMS § 33 lg 6 – laeva ohutusvarustuses kasutatava punase signaalraketi ja muu sarnase värvusega raketi kasutamine merel ning rannikul ohuolukorrata on keelatud.
Kui suur ressurss on planeeritud PPA-le säratulede olemasolu kontrollimiseks? Sellele küsimusele ei saa niimoodi vastata, et PPA kontrollib paadimeeste varustust nii või teisiti – näiteks mind pole viimased viis aastat keegi kontrollinud, aga nüüd kontrolliti. Kuna vaidlesin ametnikule teadmiste puudumisel vastu, kutsuti mind veel ka kontorisse välja ning tehti asi selgeks. Trahvi ma seekord küll ei saanud, aga nädalavahetus rikuti ära küll. Lisaks minule kontrolliti nädalavahetusel teadaolevalt veel vähemalt 10 paadimeest. Trahvi kellelegi õnneks ei tehtud.

Artikkel jätkub pärast reklaami

RP: PPA jätkab kontrolli tegemist vastavalt senisele praktikale. Väikelaevajuht peab 5 meremiili (merel) või 9 km (sisevetel) raadiuses kaldast näitama edasi senisest vähem varustust (A ja B konstruktsioonikategooria väikelaeva puhul). Samas D või C* konstruktsioonikategooria puhul tuleb üle 5 meremiili või üle 9 km kaldast kaugenedes võtta elementaarse ohutuse tagamiseks kaasa rohkem tarvikuid.
Ainukese nõudena lisati säratulede omamise nõue kõikidele väikelaevadele sõltumata kaldast kaugenemisest. Väikelaevade kohustusliku varustuse nõuete ja PPA ressursi kasutamise vahel ei ole otsest seost. Kehtiva meresõiduohutuse seaduse kohaselt peab politseiametnik või Kaitseväe järelevalve pädevusega ametnik tegema järelevalvet sõltumata sõidupiirkonnast või kohustusliku varustuse nimekirjast (MSOS § 76 lõige 22).
Kas selline vähemalt 600 000-eurone (koos säratulede järgi sõitmisega) aastane raha kulutamine säratuledele on turvalisuse tagamiseks ikka mõistlik või saaks sellist summat paadimeeste huvides kuidagi paremini ja loodussäästlikumalt kasutada? Millised olid uue korra jõustamise juures alternatiivid?
RP: Säratulede nõudega olid nõus kõik arvamusrühmad, kes tagasisidet edastasid. Alternatiivina pakuti nt mobiiltelefoni kaasas kandmise kohustust, kuid seda ei saa meie kahjuks kehtestada. Lisaks tehti ettepanek muuta prožektor kohustuslikuks, kuid säratuled osutusid eelistatumaks, kuna need on alati kohe kasutusvalmis, samas kui prožektor sõltub patareidest või akust.
Keda protsessi kaasati, kelle poolt selline ettepanek tuli, kes selle heaks kiitsid ja kes olid vastu?
RP: Määrus jõudis eelnõude infosüsteemi kooskõlastamisele 11. märtsil 2025 ning saadeti eraldi veel arvamuse avaldamiseks Eesti Laevajuhtide Liidule, Eesti Paadiomanike Klubile, MTÜ Eesti Jahtklubide Liidule, Eesti Merepäästeühingule, Eesti vabatahtlikule mere- ja järvepäästele ning Päästeliidule. Laekunud arvamustega arvestati määruse loomisel nii palju kui võimalik.
Kuna määruse kaasamise raames toimusid pikad arutelud kohustusliku varustuse osas (säratulede, päästevestide ja sõidupiirkonna osas, kus osad kaasatud asutused soovisid veel rangemaid nõudeid kui praeguses määruse tekstis), otsustas Kliimaministeerium saata määruse veel järelkaasamisele. Järelkaasamise kaasatute hulgas olid aktiivsemad väikelaevajuhtide koolitajad, Eesti Purjetamise Liit, otsingu- ja päästetegevuse tegelevad ühingud ning väikelaevandusega seotud kõneisikud, sh väikelaevandusega seotud ajakirjandusega tegelevad isikud ja Facebooki väikelaevajuhtide grupi eestvedaja. Arvamused laekusid Eesti Purjetamise Liidult, otsingu- ja päästetegevusega tegelevatelt ühingutelt ning ühelt väikelaevajuhtide koolitajalt. Mujalt kahjuks arvamusi ei laekunud. Kõik arvamused leidsid, et säratulede nõue tuleks kehtestada kõikidele väikelaevadele. Nõue kehtestati leevendatud kujul, vanasti pidi olema A-, B- ja C- kategooria väikelaevadel kolm säratuld.

Seotud lood

Tagasi Kalastaja esilehele